Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Volný pád českého školství

Skutečnost, že úroveň českých studentů klesá ve srovnání s ostatními zeměmi, nám nedávno potvrdily výsledky Mezinárodního srovnání znalostí patnáctiletých z 65 zemí světa. Toto srovnání, které se týká čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti připravuje každé tři roky Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj.  A právě podle těchto testů zaznamenala Česká republika největší propad úrovně ze všech zemí OECD. Pro odůvodnění nemusíme chodit příliš daleko. Časté střídání ministrů, které neumožňuje dlouhodobou realizovatelnou koncepci. K tomu nízké platové ohodnocení učitelů a v neposlední řadě i nezájem o vzdělání potomků, kdy rodiče v horším případě stojí na straně své nezvedené ratolesti. Přestože jsou státní maturity chvályhodným počinem, který se snaží úroveň českého školství sjednotit, naše zákonodárce a ministry by víc než sjednocování mizerné úrovně studentů mělo zajímat, zda se ve školách učí praktické, smysluplné a užitečné věci.

Škola a studium by ve své podstatě neměly být o testování a objemu naučených znalostí. Již zavedením povinné školní docházky reflektovala Marie Terezie požadavky své doby s cílem, aby její poddaní uměli číst, psát a počítat. Tedy to, co potřebovali v praktickém životě.  A právě o to ve školství vždy šlo a mělo by jít i do budoucna. Všechny stupně vzdělávacího systému by měly poskytovat vzdělání, které lze uplatnit v životě nebo v pracovním procesu. A to se stává kamenem úrazu českého školství, které je již delší dobu postavené na znalostech, které studenti v praktickém životě vůbec nepotřebují.  Osnovy vyšších stupňů základních škol a gymnázií, které by měly poskytovat všeobecné aktuální vzdělání, jsou plné požadavků na encyklopedické znalosti biologie, zeměpisu, dějin (a dalších předmětů), které lze se slušnou schopností vyhledávání na internetu najít během několika minut. Studenti memorují zástupce čeledí rostlin a živočichů, okrajová historická data, názvy lokalit, které si neumějí představit. To silně kontrastuje s nedostatkem těch schopností, které naši studenti ve srovnání s ostatními postrádají, a sice čtenářskou gramotnost, práci s textem a informacemi. Škola by neměla studentům vnucovat co nejširší množství informací, ale poskytnout jim ty nejdůležitější a se všemi ostatními je naučit pracovat a správně jim porozumět, vybírat a posuzovat kvalitní zdroje a zejména motivovat mladé lidi, aby si sami našli takový obor, který jim umožní najít si uplatnění dle svých představ.

Generace školáků nikdy nechodily do školy rády a ani polovina dnešních studentů školu opravdu „nemusí“. Nelze se jim však příliš divit, protože velmi často mohou sami pocítit, že škola jim opravdu nedává to, co by někdy v budoucnu dokázali skutečně využít. Předepsané učivo totiž jen velmi zřídka reflektuje potřebu znalosti účetnictví, financí a ekonomie. Takové, které by dokázal použít každý, kdo by ve svém oboru rád začal podnikat. Matematika, která v těchto znalostech hraje zásadní roli, se tak stává nudným počítáním bez širšího využití, přestože většina lidí ve svém dalším životě bojuje s propočtem a výběrem hypotéky, výpočtem mzdy či sestavením domácího rozpočtu. Ve škole se naučí vypočítat objem z dvou třetin naplněného bazénu či tečnu kružnice. Dalším společenským fenoménem, který naše rakousko-uherské a postsocialistické školství nedokáže reflektovat, je znalost práva. Opravdu zde nejde o znalost paragrafů či celých zákoníků, od toho máme absolventy právnických fakult, ale o pochopení principů práva a jeho použití. Většina z nás podepisuje za svůj život množství smluv, téměř každý smlouvu pracovní, ale jen málokdo ví, co si zaměstnavatel může skutečně dovolit a netuší, kde tyto znalosti získat a jak za svá práva účinně bojovat. Nelze se pak divit, že rezignovaní lidé v právní stát příliš nevěří, protože nedokážou svá práva vymáhat.  Oproti několika letům biologie působí směšně téměř sporadická výuka informatiky, bez které se dnes již málokdo obejde, a kterou na rozdíl od biologie najdete v požadavcích téměř každé pracovní nabídky.  Znalost programů Word, Excel a Powerpoint dnes představuje naprosté minimum těchto schopností. Ani kvalitní výukou jazyků průměrná česká škola neoslňuje, přestože i to je v dynamickém a multikulturním světě nanejvýš praktické. Výjimkou není ani absolvent českého školského systému, který po osmi letech výuky není schopen vést jednoduchou konverzaci v angličtině.  Kde je tedy problém?

V posledních letech vedeme intenzivní debatu o tom, jak naše školství důkladně otestovat, případně kolikrát studenta v průběhu studia těmto zkouškám podrobit. Jen velmi málo se však hovoří o tom, co se čeští studenti skutečně učí.  Zda tyto investované finance skutečně přetavujeme v lidský kapitál, či zda jen plýtváme časem mladých lidí k naučení něčeho, co nebudou nikdy v životě potřebovat.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Monika Hermannová | čtvrtek 30.6.2011 12:40 | karma článku: 15,60 | přečteno: 1516x
  • Další články autora

Monika Hermannová

O čem se rozhoduje v komunální politice

Komunální volby jsou jedním z několika typů voleb, kterým „čelíme“ za účelem výběru svých zástupců na úrovni měst a obcí. Mají však několik specifických charakteristik, které je od ostatních voleb odlišují.

5.10.2014 v 15:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 388x | Diskuse| Ostatní

Monika Hermannová

Evropský ekonomický model

Jedna z otázek, které budou noví poslanci Evropského parlamentu a nejen oni řešit, je hospodářský vývoj Evropské unie. Nízká produktivita práce části EU, pomalý hospodářský růst a vysoká nezaměstnanost jsou dlouhodobě těmi nejpalčivějšími z nich. Evropa je z hlediska růstu ekonomiky často charakterizována jako zaostávající za rozvojovými zeměmi, pro které je typická nízká životní úroveň obyvatelstva. Takzvaný „přebujelý sociální stát blahobytu“ je pak Evropské unii všeobecně připisován k tíži a jako jeho léčba je navrhováno jeho výrazné omezení. Nabízí se otázka, jak moc lze srovnávat evropský sociálně-tržní model, který umožňuje rozvoj každého jedince společnosti zajišťováním vzdělání obyvatelstva, zdravotní péče či zaměstnanosti s modelem „průměrné“ rozvojové země, z nichž se naopak obyvatelé snaží migrovat do zemí s vyspělou péčí o občany. Jakou skutečnou hodnotu má vysoký hospodářský růst země, který svým obyvatelům nic nepřináší?

12.4.2014 v 22:15 | Karma: 7,93 | Přečteno: 537x | Diskuse| Ostatní

Monika Hermannová

Tržní ekonomika nebo tržní společnost

Z historek o tom, jak naši rodiče a prarodiče stáli před rokem 89 v obchodech fronty na banány, oblečení z Tuzexu, elektroniku a další nedostatkové zboží se s odstupem času stává již pouze součást českého folkloru. Právě v té době vzniklo zbožštění kapitalismu jako systému, který dokáže velmi dobře sladit nabídku s poptávkou, efektivně alokovat výrobní faktory a zajistit patřičnou motivaci k činnosti člověka prostřednictvím zisku. Spolu s tím zakořenila představa, že kapitalismus a demokracie jsou totéž, a čím volnější bude neviditelná ruka trhu, tím svobodnější budeme.

6.1.2014 v 9:45 | Karma: 16,19 | Přečteno: 968x | Diskuse| Ostatní

Monika Hermannová

Důchodová loterie 2. pilíře

Místo koncepčního a dlouhodobého řešení důchodové reformy, na němž by se shodly největší politické strany v ČR a nehrozila by tak jeho radikální změna po každých volbách, vláda občanům vnucuje pochybný zmetek. Ten ve skutečnosti důchodovou situaci občanů vyřešit nedokáže a až příliš okatě nahrává penzijním společnostem a jejich ziskům vzhledem k faktu, že vláda i zmíněné penzijní společnosti ve svých propagacích tohoto systému zcela záměrně vynechávají některé podstatné informace.

11.6.2013 v 9:28 | Karma: 28,19 | Přečteno: 1661x | Diskuse| Ekonomika

Monika Hermannová

Obchodníci s bolestí aneb kdo vydělá na privatizaci zdravotnicví

Otázka zdravotnictví a poskytování zdravotní péče je jednou z nejkomplikovanějších problematik, jíž se nevyhne žádný stát. Proměnnými, které v této rovnici musíme vzájemně vyvážit, jsou kvalita péče, její dostupnost a ekonomická stránka poskytování péče. Největším neduhem českého zdravotnictví je korupce, tedy předražené veřejné zakázky, nerovnoměrné platby za výkony, nevýhodné nákupy léků a zdravotnického zařízení. Díky tomu pak v systému nezbývají peníze na to, co by ocenili pacienti a lékaři, tedy péči v příjemnějším prostředí, zkrácení čekacích lhůt, nejmodernější technologie a důstojné mzdy zaměstnanců ve zdravotnictví.

29.11.2012 v 22:46 | Karma: 21,93 | Přečteno: 1033x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Opilý muž vrhal po lidech v supermarketu pomeranče, na strážníka hodil botu

20. května 2024  16:51

Pod palbou pomerančů se ocitli zákazníci brněnského supermarketu. Ovocnou spoušť měl na svědomí muž...

Za Třincem havarovalo osm aut, včetně nákladních. Provoz na Slovensko stojí

20. května 2024  16:15,  aktualizováno  16:49

U Bystřice na Frýdecko-Místecku došlo v pondělí odpoledne k hromadné dopravní nehodě. Podle hasičů...

Místo na gymnázia chce resort děti posílat na lycea. Není jich ale dost

20. května 2024  16:49

S poptávkou po všeobecném vzdělání by gymnáziím mohla ulevit lycea. Ministerstvo školství...

Vlak na Benešovsku usmrtil člověka v kolejišti, provoz na koridoru stál

20. května 2024  13:40,  aktualizováno  16:26

V Mrači na Benešovsku srazil vlak člověka, který se pohyboval v kolejišti. Utrpěl zranění, kterým...

  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1115x
Absolventka VŠE a studentka PF UK. Členka České strany sociálně demokratické v Plzni.

Seznam rubrik